« : Ağustos 28, 2010, 10:06:36 ÖÖ »
Sigara teşhiri kanunen yasak, uygulayacak yönetmelik yok.
Yasaya rağmen raflardan inmeyen sigara, Sağlık Bakanlığı'nın 'Tam Dumansız Hava Sahası' uygulamasına darbe vuruyor.
Market ve diğer satış noktalarında tezgah altına inmeyen sigara paketleri özellikle gençler için büyük risk oluşturuyor. Amerika'daki Stanford Üniversitesi'nin yaptığı araştırma da bunu kanıtladı. Satış noktalarında sigara reklamlarını sık gören gençlerin sigaraya başlama oranının 2 kat daha yüksek olduğu tespit edildi. California eyaletinde 11-14 yaş grubu hiç sigarayı denememiş bin 681 öğrenci üzerinde yapılan araştırmaya göre 12 ay boyunca haftada iki kez reklam içeren dükkanları ziyaret eden gençlerin yüzde 29'u sigaraya başladı. Dükkanları ayda 2 kez ziyaret edenlerin sigaraya başlama oranı ise yüzde 9'da kaldı. Çalışma, sigara reklamının bile bağımlılık yaptığını ortaya koyarken, Türkiye'de bu konudaki yasal boşluk düşündürüyor. Sigara teşhirini yasaklayan yasa 3 yıl önce çıkarıldı. Ancak yasayı uygulayacak yönetmelik hâlâ çıkarılmadığı için raflarda sigara satışı devam ediyor.
Türkiye, Ocak 2008'de yayımlanan 4207 sayılı Tütün Mamullerinin Zararlarının Önlenmesine Dair Kanun'la tütün ürünlerinin 18 yaşını doldurmamış kişilerin doğrudan ulaşacağı ve işletme dışında görülecek şekilde teşhir edilmesini tamamen yasaklandı. Konuyla ilgili yönetmelik hazırlamak üzere Tütün Alkol Piyasası Düzenleme Kurulu (TAPDK) görevlendirildi. Üç yıldır 7 kişilik kurulun bir eksiği olduğu için yönetmelik çıkaramayan TAPDK, bu yılın başında kurula yeni üye atanmasına rağmen hâlâ çalışmayı tamamlamadı.
TAPDK, son olarak 8 Temmuz'a kadar yönetmelikle ilgili kamu ve özel kurumlardan görüş bildirmesini istemişti. Bu görüşler ışığında hazırlanacak rapor, kurulun gündemine gelecek. Uzun süredir taslak halinde bekleyen yönetmeliğe son şekli verilmesi hedefleniyor. Fakat bu tarihin ne zaman olacağı henüz netlik kazanmadı. Yönetmelik çıkarsa, sigara paketleri tezgahların altında ya da kapalı kutular içinde saklanacak. Hatta saklanan sigaraların üzerine hiçbir yazı yazılmaması ya da renk verilmemesi gündemde.
Ayrıca sigaraları işletmelere taşıyan firma araçlarının üzerindeki sigara resimleri ve reklam ibareleri de kaldırılacak. Ancak yasadaki boşluktan dolayı sigara endüstrisi satış noktalarının en güzel yerlerinde sigara teşhir etmeye devam ediyor. Firmalar için görüntülü reklam büyük önem taşıyor. ABD'deki rakamlar bunu kanıtlıyor. Ülkede sigara endüstrisinin 12,5 milyar doları bulan pazarlama harcamalarının yüzde 90'ını satış noktası reklamları oluşturuyor.
ZAMAN GAZETESİ - CAĞLAR AVCI - İSTANBUL 28 Ağustos 2010, Cumartesi
"SİGARA' SIZ TEMİZ ÇEVRE, TEMİZ TOPLUM, SAĞLIKLI YAŞAM İÇİN ELELE.." (A. ÜSTÜNBAŞ)
« Son Düzenleme: Ağustos 28, 2010, 10:08:42 ÖÖ Gönderen: A.ÜSTÜNBAŞ »
Kayıtlı
SİGARA ' sız temiz çevre, temiz toplum, sağlıklı yaşam için elele...
. . .. NE KADAR TEMİZ İSEN, O KADAR İNSANSIN . . .